Pentaksiran pendidikan di Malaysia bertujuan mendapatkan
maklumat tentang prestasi muridbagi memperkembangkan sepenuhnya
potensi setiap individu sebagai modal insan yang harmonis dan seimbang selaras
dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Apa yang jelas, proses penambahbaikan yang diperkenalkan Kementerian
Pelajaran menerusi PBS ini memberi gambaran bahawa sistem peperiksaan berpusat
seperti UPSR dan PMR bukan lagi bentuk penilaian tunggal dalam mengukur
pencapaian murid menguasai pembelajaran. Lebih dari itu, ia diharap mampu
melahirkan murid yang lebih cemerlang dalam semua aspek kerana pentaksirannya
dilakukan daripada peringkat awal dan bukan sahaja terhad kepada bidang
akademik tetapi juga merangkumi sahsiah, sukan dan kokurikulum.
Murid-murid dinilai secara adil dan saksama sebagai individu dalam
masyarakat berdasarkan keupayaan, kebolehan, bakat, kemahiran dan potensi diri
tanpa dibandingkan dengan orang lain. Pihak sekolah mampu mendapatkan maklum
balas yang lengkap dalam bentuk data kualitatif dan kuantitatif yang merangkumi
segala aspek tentang diri seseorang murid itu bagi membolehkan pihak yang
bertanggung jawab mengenali, memahami, menghargai, mengiktiraf dan memuliakan
anak didik sebagai insan yang berguna, penting dan mempunyai potensi untuk
menyumbang .
Pentaksiran yang berkualiti akan menghasilkan maklumat yang tepat dan
menunjukkan keadaan sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Maklumat yang
tepat boleh membantu pembuat dan penentu dasar melakukan perubahan bagi tujuan
meningkatkan pengajaran dan pembelajaran.
hai....sekiranyan kurang faham tentang PBS....di sini semuanya ada.....best
BalasPadam