2.
|
APAKAH OBJEKTIF PBS?
|
Objektif pelaksanaan PBS adalah untuk:
- mendapatkan gambaran secara keseluruhan tentang potensi individu
- memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi individu
- membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu
Kesimpulannya PBS akan memastikan murid yang melalui sistem pendidikan
negara mencapai taraf antarabangsa dalam bidang ilmu pengetahuan,
kemahiran dan kecekapan.
.
3
|
SUBJEK APAKAH YANG DINILAI MELALUI PBS?
|
Semua subjek yang diajar di sekolah rendah dan menengah akan dinilai
melalui PBS.
4
|
BAGAIMANAKAH GURU MELAKSANAKAN PBS?
|
Bagi memastikan kelicinan pelaksanaan PBS, guru seharusnya menggunakan
Dokumen Standard Kurikulum yang mengandungi perkara-perkara yang patut
dipelajari dan perlu disampaikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran manakala
Dokumen Standard Prestasi adalah rujukan utama untuk mentaksir dan mengukur
penguasaan murid.
Guru diberi pengiktirafan dan autonomi untuk menjalankan pentaksiran
secara formatif semasa pengajaran dan pembelajaran ataupun secara sumatif
diakhir unit pembelajaran atau pun di akhir tahun.
Untuk mentaksir guru tidak semestinya menyediakan lembaran kerja bagi
setiap kemahiran yang hendak dinilai. Evidens atau bukti penguasaan murid boleh
diperolehi melalui pemerhatian, jawapan lisan, latihan dalam buku latihan atau
buku kerja dan juga kerja rumah. PBS tidak membataskan kreativiti guru yang
sudah tentunya lebih mengenali murid mereka.
5
|
APAKAH
KELEBIHAN PBS?
|
Dalam usaha penambahbaikan kepada pentaksiran sekolah sedia ada,
Pentaksiran Rujukan Standard diperkenalkan, iaitu menggunakan Standard
Prestasi untuk melihat kemajuan dan pertumbuhan (growth) pembelajaran serta pencapaian prestasi seseorang murid. Ia
merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahu, faham dan
boleh buat atau telah menguasai apa yang dipelajari berdasarkan pernyataan
standard prestasi yang ditetapkan mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang
dihasratkan dalam dokumen kurikulum.
Pentaksiran Rujukan Standard tidak membandingkan pencapaian seseorang murid
dengan murid lain tetapi melapor prestasi murid dalam pembelajaran dengan
menerangkan tentang kemajuan dan pertumbuhan (growth) murid dalam pembelajaran dengan merujuk kepada pernyataan
standard.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan