8
|
BOLEHKAH GURU DIPERCAYAI UNTUK MENILAI MURID
SENDIRI?
|
Kebolehpercayaan kepada pentaksiran yang dijalankan oleh guru
ditingkatkan melalui penjaminan kualiti. Semua hasil kerja murid dijadikan
evidens yang perlu difailkan sebagai bukti yang menunjukkan murid telah
menguasai kemahiran yang diajar.
Penjaminan kualiti bagi pelaksanaan PBS dapat dicapai melalui:
- Pementoran
- Penyelarasan
- Pemantauan
- Pengesanan
Pementoran adalah proses membantu, memudah cara dan membimbing guru untuk
melaksanakan PBS mengikut prosedur dan peraturan yang telah ditetapkan dan
boleh dilaksanakan secara formal dan tidak formal.
Penyelarasan adalah proses penyeragaman skor dengan merujuk kepada Standard
Prestasi yang disediakan bagi memastikan skor yang diberikan oleh guru adalah
sah dan boleh dipercayai.
Pemantauan pula ialah proses memastikan pelaksanaan PBS mengikut prosedur
dan garis panduan yang ditetapkan bagi memastikan arahan pelaksanaan PBS
dipatuhi dan mengelakkan penyelewengan dan ketidakakuran. Pemantau Dalaman yang
dilantik di peringkat sekolah dan Pemantau Luaran yang terdiri daripada pegawai
PPD, JPN dan KPM terlibat dalam proses ini.
Pengesanan pula adalah proses memastikan kekuatan dan keberkesanan
instrumen pentaksiran yang digunakan bagi meningkatkan kesahan,
kebolehpercayaan dan kebolehtadbiran instrumen pentaksiran. Pengesanan turut
melibatkan guru dan pegawai KPM.
Penjaminan Kualiti oleh guru mata pelajaran, Guru Cemerlang, Ketua
Panitia, Ketua Bidang, Guru Besar, pegawai Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan
Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia memastikan PBS
dilaksanakan dengan baik seperti dirancang. Setiap individu yang terlibat
dalam pembangunan atau pelaksanaan sistem pentaksiran pendidikan adalah
bertanggungjawab menjamin kualiti dan mutu pentaksiran yang dikendalikan.
Kualiti hendaklah menjadi tumpuan utama dalam semua aspek dan peringkat
pentaksiran.
9
|
ADAKAH PBS SATU KONSEP BARU?
|
PBS bukan konsep baru. Soalan, kuiz, latihan dalam kelas, kerja rumah
dan projek adalah kaedah yang sering diguna pakai oleh guru untuk mengukur
penguasaan murid dalam setiap kemahiran yang diajar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan