6
|
APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN BAND?
|
Dalam PBS pencapaian murid dilaporkan
berdasarkan band dan bukan lagi sebagai skor mentah seperti 81% atau
pun gred A,B,C,D.
BAND
|
STANDARD
|
6
|
Tahu,
Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
|
5
|
Tahu,
Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
|
4
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
|
3
|
Tahu,
Faham dan Boleh Buat
|
2
|
Tahu dan
Faham
|
1
|
Tahu
|
Di Band 1, murid tahu perkara asas, atau boleh melakukan kemahiran asas atau
memberi maklum balas terhadap perkara yang asas contohnya bagi Matematik murid
di Band 1 mampu mengenal angka 1,2,3 ....
Di Band 2, murid menunjukkan kefahaman untuk
menukar bentuk komunikasi atau menterjemah serta menjelaskan apa yang telah
dipelajari contohnya murid tahu dan faham nilai angka seperti 24 lebih banyak
dari 10 dan 55 kg lebih berat daripada 48 kg.
Di Band 3, murid boleh menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan
sesuatu kemahiran pada suatu situasi. Bagi matematik Band 3 menunjukkan murid
telah menguasai operasi mudah tambah, tolak, darab dan bahagi.
Murid yang telah mencapai Band 3 dianggap telah menguasai kemahiran asas
dalam subjek tersebut.
Di Band 4, murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab, seperti
tertib atau melaksanakan sesuatu mengikut prosedur dan secara sistematik
seperti menyelesaikan operasi tolak dengan mendahulukan rumah ’sa’.
Di Band 5, murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab pada situasi
baru, dengan mengikut prosedur atau secara sistematik, serta tekal dan bersikap
positif. Bagi matematik murid yang mencapai Band 5 mampu menyelesaikan masalah
seperti Berapa biji telurkah yang boleh dibeli oleh Ali dengan wang RM10.00
jika sebiji telur berharga 20 sen?
Dan akhir sekali, di Band
6, murid mampu
menzahirkan idea yang kreatif dan inovatif, mempunyai keupayaan membuat
keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran dalam kehidupan seharian
serta boleh berbicara untuk mendapatkan dan menyampaikan maklumat menggunakan
ayat yang sesuai secara bertatasusila dan menjadi contoh secara tekal. Di Band
6 murid boleh membuat keputusan dalam masalah seperti membuat pilihan di antara
kemeja biru yang berharga RM30.00 tetapi diberi diskaun 50% dan baju tawaran
terbaik (best buy) yang sama kualiti dengan harga RM20.00.
Band 3 boleh disamatarafkan dengan gred lulus. Justeru guru perlu
merangka aktiviti pemulihan bagi membantu murid mencapai Band minima 3.
PBS memberi autonomi kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran berdasarkan
kesediaan murid. PBS membantu guru dan murid mengenalpasti kekuatan dan
kelemahan murid semasa pengajaran dan pembelajaran berjalan. Sehubungan dengan
itu guru bolehlah menyesuaikan aktiviti pengayaan atau pemulihan mengikut
keperluan murid.
Wajar diingat bahawa PBS tidak membandingkan murid dengan murid lain.
Sebaliknya kejayaan murid diukur bersandarkan Standard yang harus dicapai di
sesuatu tahap pembelajaran. Adalah diharapkan dengan cara ini tekanan ke atas
murid dan guru dapat dikurangkan kerana murid tidak dibandingkan dengan kumpulan
yang lebih cerdas atau terpaksa menunggu rakan lain yang belum menguasai
sepenuhnya sesuatu kemahiran yang diajar untuk maju. Sekiranya dilaksanakan
dengan baik dan terancang PBS bakal mewujudkan persekitaran yang
harmonis dalam kelas untuk untuk perkembangan individu.
7
|
ADAKAH PBS AKAN MENAMBAH BEBAN TUGAS GURU?
|
Sekiranya diurus dan dilaksanakan dengan bijak, guru akan mendapati
bahawa PBS memberi banyak manfaat dan mampu mengurangkan beban tugas guru.
Bagi membantu guru melaksanakan PBS, dua aplikasi ICT telah dibangunkan
untuk memastikan guru tidak dibebani dengan tugas-tugas perkeranian. SPPBS (Sistem
Pengurusan Pentaksiran Berasakan Sekolah) and PAJSK (Pentaksiran
Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum) dibangunkan bagi merekod,
menyimpan dan melapor perkembangan murid. Data yang disimpan boleh dicetak
sebagai laporan apabila diperlukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan