REFLEKSI
MIKROPENGAJARAN
Pendahuluan
Di dalam bilik darjah guru menggunakan berbagai
teknik dan kaedah untuk membolehkan proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar.
Aktiviti pembelajaran seperti
set induksi, penerangan,
penyoalan, tunjukcara, variasi
rangsangan, peneguhan, penggunaan
gerak-geri , gerak-isyarat, sikap dan perlakuan bukan lisan seperti senyum , anggukan
kepala dan gerakan tangan dan sebagainya akan menentukan keberkesan pengajaran
dan pembelajaran.Bahan bantuan mengajar juga tidak kurang pentingnya. Guru yang
berkesan akan memilih kemahiran-kemahiran yang sesuai dengan umur dan kebolehan
murid serta objektif pelajaran, juga perlu memikirkan organisasi dan disiplin
bilik darjah. Pengajaran mikro membolehkan guru
melatih diri dengan satu kemahiran pada satu masa, apabila sesatu kemahiran itu telah dikuasai,
barulah dapat digabungjalinkan kemahiran-kemahiran yang diperlukan dalam
pengajaran. Pengajaran mikro juga dapat
meningkatkan latihan dan kesedaran terhadap teknik pengajaran.
Ringkasan mikropengajaran
Saya telah menjalankan penajaran mikro terhadap murid-murid Tingkatan
dua Bestari 3 bagi mata pelajaran Matematik dengan tajuk Nisbah dan kadar dan
tajuk kecilnya Nisbah Dua Kuantiti. dalam masa sepuluh minit. Saya menggunakan
bahan bantu belajar berbentuk gambar, kad gambar dan kad perkataan. Saya
memperkenalkan murid-murid kepada Nisbah dua kuantiti dengan menggunakan contoh
daripada pyramid makanan iait. Semasa meu kuantiti pengambilan amkanan seimbang
dalam satu hari.memperkenalkan Nisbah dua Kuantiti. saya meminta murid
Menyebutkan nilai-nilai nisbah, ini bertujuan supaya murid dapat mengingati
apakah nisbah dua kuantiti. Seterusnya beberapa orang murid dipanggil ataupun
secara sukarela menuliskan nilai-nilai nisbah tertentu.
. Peneguhan telah diberikan kepada murid tersebut
dengan perkataan “bagus” dan “baik”.
sebagai galakan kerana telah berjaya menyelesaikan tugasan yang
diberikan dengan baik. Ini bertujuan supaya murid yang terlibat merasa dihargai
oleh guru dan rakan-rakan. Manakala murid-murid lain dapat memupuk nilai murni
iaitu menghargai hasil kerja rakan mereka. Semua murid begitu seronok
menjalankan aktiviti semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Objektif pengajaran saya telah tercapai untuk
memperkenalkan Nisbah Dua Kuantiti kepada murid-murid Tingkatan Dua
Bestari
KEKUATAN
PENGAJARAN
1.
Suara guru kuat dan jelas dan
nyaring semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.
Guru mempunyai suara yang kuat dan jelas. Dengan
menggunakan suara yang kuat dan jelas semasa penyampaian pengajaran murid dapat
mendengar setiap arahan dan penyampaian guru .
Sekiranya suara guru tidak kuat, murid tidak dapat mendengar arahan guru
dengan jelas dan akan hilang tumpuan terhadap pengajaran guru pada hari tersebut dan akan menerima gangguan
sama ada daripada rakan-rakan di dalam kelas mahupun di luar kelas. Guru juga tidak perlu mengulang arahan yang diberikan berulang kali kerana
murid telahpun mendengarnya..
2. Teknik
penyoalan digunakan semasa mengajar.
Kemahiran penyoalan ialah kemahiran yang sangat
kompleks berbanding dengan kemahiran yang lain. Saya menggunakan teknik
penyoalan semasa mengajar dengan sepenuhnya dan soalan-soalan yang ditanya
adalah dari jenis soalan aras rendah
yang tidak memerlukan poemikiran yang kritis dan membina aras kognatif aras tinggi.
Penggunaan kemahiran penyoalan dapat meningkat tahap pencapaian
murid dan dapat mewujudkan suasana
pembelajaran sosial yang berkesan. Saya
memberikan soalan bentuk pendek, padat dan menggunakan perkataan yang mudah
difahami oleh murid. Saya mengemukan soalan kepada semua murid dalam kelas,
selepas berhenti sejenak, tujukan soalan itu kepada murid tertentu dengan memanggil nama
murid yang hendak disoal.
3. Peluang
menunjukkan kebolehan
Beberapa
orang murid juga diminta ke hadapan untuk memberikan jawapan di papan putih.Ini
bertujuan membentuk keyakinan diri mereka supaya berani tampil ke
hadapan.Selain daripada itu dapat mengetahui samada jawapan betul atau salah
,dapat menguji kefahaman murid pada masa itu juga. Serta dapat memberi tunjuk
ajar kepada rakan lain di dalam kelas.
3.
Peneguhan dan pujian kepada murid
Melibatkan satu teknik mengajar yang boleh mengubah
perlakuan murid dalam beberapa cara yang positif seperti guru memberi peneguhan
dengan senyuman, angguk kepala, memuji murid kerana memberi jawapan yang baik,
menggalakkan murid yang lambat belajar supaya terus tekun belajar, atau menulis
‘syabas’ dalam buku murid kerana kerja yang telah disempurnakan. Peneguhan seperti ini akan membawa kepada
perulangan perlakuan yang baik dan seterusnya akan membina sikap yang
positif . Peneguhan ini boleh diberikan kepada individu, kumpulan atau seluruh
kelas. Kajian telah menunjukkan bahawa peneguhan positif seperti pujian untuk
jawapan yang belum selesai adalah lebih berkesan daripada peneguhan negatif
seperti ‘itu salah’
a)
Peneguhan lisan.
Guru boleh menggalakkan murid belajar dengan
menggunakan perkataan seperti ‘baik’,
‘ia’, ‘betul’, ‘itu jawapan yang tepat’,
‘bijak’, ‘pandai’, ‘ bagus’,
‘kerja kamu sempurna’, ‘itu adalah cadangan yang baik’, dan lain-lain peneguahn yang positif. Saya
telah menggunakan peneguhan dalam pengajaran saya seperti memberikan kata
pujian kepada murid yang dapat menjawab soalan dengan perkataan “bagus” dan
meminta semua murid memberikan tepukan kepada murid yang dapat menjawab soalan
yang diberikan dengan tepat.
b)
Peneguhan gerakgeri
Guru boleh memberi peneguhan dengan menunjukkan
perasaan pada mukanya seperti senyuman, ketawa yang menyukakan, atau
menggunakan gerakgeri tubuh badan sebagai isyarat persetujuan, seperti
menganggukkkan kepala, mengangkat tangan, angkat bahu, menepuk tangan dan sebagainya.
Saya menggunakan peneguhan gerakgeri ini dalam melaksanakan pengajaran saya
dimana saya meemberikan senyuman dan menganggukkan kepala kepada murid yang
dapat menjawab .
KELEMAHAN
PENGAJARAN
1. Tidak
menunjukkan objek konkrit kepada murid sebelum memperkenalkan nisbah dua
kuantiti.
2. Piramid
makanan yang ditunjukkan kepada murid kurang menarik kerana agak kecil.
3. Tidak
memberi memberi hadiah kepada murid yang
berjaya menjawab soalan daripada guru.
PENAMBAHBAIKAN
PENGAJARAN
1. Bahan
bantu belajar (BBB) yang konkrit .
2. Bahan bantu belajar (BBB) yang menarik.
Saya akan menggunakan carta piramid makanan yang lebih besar supaya
dapat dilihat dengan lebih jelas oleh semua murid 2B3.warna yang lebih tterang
juga patut digunakan untuk menarik perhatian murid .
Selain daripada itu penggunaan ICT juga dirasakan
dapat membantu murid memahami nisbah dua kuantiti dengan lebih jelas.
3. Memberi
ganjaran kepada murid.
Saya akan memberikan ganjaran kepada semua murid
yang dapat menjawab soalan yang diberikan. Ganjaran tersebut berbentuk hadiah
seperti gula-gula sebagai penghargaan
kepada murid yang berjaya menjawab soalan yang diberikan oleh guru. Murid akan
rasa lebih dihargai oleh guru dan akan menambah minat murid untuk menyertai
setiap aktiviti yang dilakukan di dalam kelas. Pembarian ganjaran akan
membuatkan murid merasa lebih seronok dan
bersemangat untuk menyertai setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Penutup
Setelah menyenaraikan kelemahan dan kekuatan
pengajaran , saya dapati perancangan yang sempurna dan masa yang sesuai akan
dapat menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan,
bersemangat dan menyeronokkan. Saya akan mengambil langkah penambahbaikan yang
sewajarnya bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi
lebih menarik seterusnya mencapai objektif pengajaran yang ditetapkan.
.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN MAKRO
Mata Pelajaran: Matematik
Hari : Selasa
Tarikh : 21 mei 2013
Masa
:
7.40 – 8.20 pagi
Tingkatan
: 2B3
Bil Pelajar : 36 orang
Topik: Bab 5 Nisbah Dan Kadar
5.1 Nisbah Dua Kuantiti
5.1d Nisbah yang Berkaitan
Objektif Pembelajaran: Memahami konsep Nisbah Dua Kuantiti
dan Nisbah-nisbah yang Berkaitan.
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran ,
pelajar akan dapat
i-
Menyatakan Nisbah Yang Berkaitan dengan Nisbah Yang Diberi.
Kaedah Pembelajaran: Pembelajaran kooperatif, pengunaan visual.
Strategi Pembelajaran: Inkuiri (Penemuan)
berpusatkan murid.
Pengetahuan Sedia ada: Pelajar telahpun belajar
memahami kosep nisbah dua kuantiti.
Bahan Bantu Mengajar: pen marker, papan putih,
slide power point, air oren, air mineral, kertas A4 warna pink dan kertas A4
warna biru.
KBKK: Mengenalpasti, membua perbandingan , menjana
idea, membuat analisis, mensintesis serta membuat keputusan.
Nilai Murni: Bersungguh-sungguh, berdikari, menghargai masa, berani, yakin,memberi tumpuan,
Nilai Murni: Bersungguh-sungguh, berdikari, menghargai masa, berani, yakin,memberi tumpuan,
Bekerjasama, tolong-menolong.
Langkah
|
Isi
Pelajaran
|
Akti
|
viti
|
Strategi/Kaedah
/Bahan
Bantu Mengajar/KBKK/
Nilai
Murni
|
Peranan
guru
|
Peranan
murid
|
|||
Langkah
1( Set Induksi
( 5
minit)
|
Menunjukka
beberpa botol air yang diisi air mineral dan air oren
|
Guru
menunjukkan kepada pelajar botol yang berisi oren dan juga botil yang berisi
air mineral.
Guru menyoal pelajar
Berapa
kah bilangan botol air mineral dan
Berapakah
bilangan botol air oren.
Guru
meminta pelajar menuliskan nisbah air oren kepada air mineral.serta
mengingatkan pelajaran yang lalu iaitu nisbah dua kuantiti.
Guru
menerangkan apakah yang akan dipelajari pada hari ini iaitu Nisbah-nisbah
yang berkaitan.
|
Murid
melihat botol tersebut dan memberi
respon dengan menyatakan bilangan air oren ialah 2 dan bilangan air mineral
ialah 3.
Murid
mencatatkan di papan putih iaitu nisbah
2:3.
Pelajar
memberi tumpuan dan mendengar penerangan guru.
|
Kaedah :
Menjana
idea
BBM:
Papan
putih
Air
oren dalam botol dan air mineral
Kertas
A4 berwarna biru dan pink
KBKK
Menjaa
idea dan membuat analisis,
Nilai
murni:
Memberi
tumpuan, tolong-meolong, berdikari
|
Langkah
2 Perkembangan
Pelajaran(
10 Minit)
|
5.
Nisbah dan Kadar
5.1
Nisbah dua kuantiti
5.1d
Nisbah yang berkaitan
|
Guru
menulis bebrapa soalan di papan putih antaranya
a)
Bilangan botol berisi air oren =
b)
Bilangan botol berisi air mineral=
c)
Jumlah botol=
d)Beza
diantara bilangan botol air mineral dan air oren=
Guru
memberi ganjaran dengan tersenyum, memeberi ucapan bagus serta memberikan
hadiah sumi setiap seorang murid yang dapat menjawab dengan betul.
Setelah
semua soalan di jawab guru bertanya adakah sesiapa yang masih kurang faham.
Guru
meminta beberapa orang murid tampil ke hadapan melekatkan kertas A4 berwarna
pink dan biru.
Guru
meminta murid menjawab nisbah-nisbah yang berkaitan.
Guru
menayangkan power point tentang nisbah yang berkaitan
Guru
menerangkan
|
Murid
memberi perhatian dan beberapa orang murid tampil ke hadapan secara bergilir
mencatatkan jawapan di papan putih.
Murid
Beberapa
orang murid
menampalkannya
di papan putih.
Murid
menjawab .
Kemudian
menyalin sebagai nota dan rujukan.
Murid
memerhatikan da nada yang bertanya soalan.
Murid
mencatat ke dalam buku.
|
BBM:
papan putih. White board marker,power point.
KBKK
Mengenalpasti,
membuat perbandingan,
Nilai
murni:
Yakin
memberi tumpuan, berdikari
Tolong
menolong, ambil berat
|
Langkah
3
Penilaian
( 10 minit)
|
Mengaplikasikan
Pengetahuan
tentang konsep
|
Guru
memberi lembaran soalan latihan kepada pelajar (rujuk lampiran)
Guru
memberi masa
……..minit
untuk menjawab soalan
Guru
melihat jawapan murid secara rawak dan didapati kesemuanya betul
|
Pelajar
menjawab soalan latihan yang diberikan.
Tiada
masalah
|
KBKK:
membuat analisis dan mensintesis
Nilai
murni:
Bersungguh-sungguh
|
Langkah
4
Penutup
( 5
minit)
|
Ringkasan
Pengajaran
|
Guru
meminta pelajar membuat refleksi tentang apa yang telah dipelajari pada hari
ini. Guru memilih pelajar secara rawak untuk memberi pandangan dan refleksi.
Guru
memberi penegasan terhadap apa yang telah dipelajari hari ini.
Guru
memberi kerja rumah kepada pelajar, latihan 10.1 soalan 1 dan 2.
(Rujuk
buku teks Matematik Tingkatan dua muka surat
|
Pelajar
memberi pendapat masing-masing tentang apa yang telah dipelajari.
Pelajar
memberi perhatian terhadap penerangan guru.
Pelajar
membuat kerja rumah yang diberi oleh guru di rumah
|
KBKK:
Membuat
analisis dan mensintesis
Nilai
murni:
Bersungguh-sungguh
|
Lampiran
1
BAB 5 :
NISBAH, KADAR DAN KADARAN
. 5.1 Nisbah Dua Kuantiti
. 5.1d Nisbah Yang Berkaitan
Tulis nisbah
s : r , s : r + s dan r : r – s bagi setiap yang berikut dalam sebutan
teendah
r : s
|
S : r
|
S : r
: s
|
r : r
– s
|
1. 8 : 5
|
|
|
|
2. 12 : 2
|
|
|
|
3. 15 : 4
|
|
|
|
4. 9 : 6
|
|
|
|
Di beri p :
q = 3 : 5 , cari nisbah yang berikut dalam sebutan terendah
5. p : p + q
|
6. q : q - p
|
7. p : q - p
|
8. q + p : q – p
|
REFLEKSI
MAKROPENGAJARAN
Hari ini saya mengajar matematik tingkatan dua iaitu topik Nisbah
dan Kadar serta sub Topiknya ialah Nisbah-nisbah yang Berkaitan.Murid-murid
telahpun mempelajari Nisbah Dua Kuantiti serta menguasainya.Sebagai
kesinambungan daripada Nisbah Dua kuantiti iaitu Nisbah-bah Nisbah yang
Berkaitan.
KEKUATAN
Saya telah
menggunakan bahan maujud iaitu air oren dan air mineral sebagai menunjukkan
nisbah dua kuantiti dan seterusnya nisbah-nisbah yang berkaitan. Juga
menggunakan isyarat tangan serta mimic muka untuk menerangkan konsep
NIsbah-nisbah yang Berkaitan. Gaya
pengolahan saya juga juga begitu ringkas dan padat, suara guru juga begitu
jelas.
Selain daripada menggunakan air oren dan air
mineral , guru juga menggunakan kertas A4 yang berlainan wana sebagai
menunjukkan Nisbah yang berkaitan.
Untuk penerangan yang lebih jelas dan sebagai
ulangan guru juga menggunakan kaedah power point untuk menunjukkan
nisbah-nisbah yang berkaitan.
Murid juga diberi peluang secara tampil kehadapan
untuk memberi jawapan, murid juga diberi
ganjaran dengan perkataan pujian, bagus , baik dan sebagainya. Ganjaran berupa
makanan juga diberikan kepada murid yang tampil
memberikan jawapan.
Sebagai peneguhan murid juga diberi lembaran kerja
. Daripada latihan yang diberikan didapati kesemua murid Berjaya menjawab
dengan betul.Objektif pembelajaran dapat dicapai dengan berkesan.
1. Adakah objektif pembelajaran dapat dicapai ?
Bagaimana saya tahu ?
Objektif
pembelajaran hari ini tercapai , saya mengetahuinya daripada maklumbalas secara
lisan dan
Juga
daripada pemerhatian secara rawak guru semasa dan selepas latihan dilakukan.
2. Adakah murid saya melibatkan diri secara
produktif/aktif ? Bagaimana saya tahu ?
Keseluruhan murid saya mengambil bahagian , tetapi sebahagian sahaja
mengambil bahagian dengan
Aktif.
2. Adakah saya mengubah rancangan pengajaran saya
semasa pengajaran saya ? Mengapa ?
Saya tidak
megubah kaedah semasa poses pengajaran serta pembelajaran saya semasa
dilaksanakan.
Ini adalah
kerana saya telah merancangkan pengajaran dan pembelajaran saya terlebih
dahulu.
4. Apakah bantuan tambahan dan sokongan dan/atau
sumber-sumber lain yang dapat pertingkatkan pelajaran ini lagi ?
Pengajaran dan pembelajaran hari ini dapat dijalankan dengan
lancar,serta bahan bantu mengjar dapat melancarkan kefahaman murid tentang Nisbah-nisbah
yang berkaitan.
Akhirnya
saya berasa gembira kerana apa yang diusahakan berjalan dengan lancar serta
memberikan kefahaman konsep tentang pembelajaran topik ini.
KELEMAHAN
Kelemahan dalam pengambilan video juga menyebabkan
sebahagian daripada sesi pengajaran serta pembelajaran tidak dapat ditunjukkan
di sini.Penggunaan ketinggian muridsebagai nisbah juga terhilang dalam video
ini. Pergerakan guru juga perlu diperbaiki dalam beberapa bahagian.Kekangan
masa yang disebabkan guru tidak dapat berada di sekolah menyebabkan pengambilan
video ini tertangguh beberapa kali .
CARA
MENGATASI
Pengambilan video patut dilakukan oleh mereka yang
lebih berpengalaman.Pergerakan guru juga perlu diperbaiki. Power point animasi
bergerak patut dipertingkatkan lagi supaya lebih menarik pehatian seterusnya
minat murid.
PENUTUP
Secara keseluruhannya sesi pengajaran dan
pembelajaran hari ini dapat mencapai objektif yang ditetapkan