ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA
Dunia pendidikan dan kehidupanku……
Blog ini baru sahaja dibuka.
Kepada semua teman-teman tersayang
mari kita bersama-sama memberi respon
Di samping dapat melengkapkan kerja kursus dengan jayanya
Kita juga dapat bertukar ilmu pengetahuan…
blog ini
menceritakan kehidupan dan pengalaman saya bersama orang kesayangan di
sekeliling ...di mana kami menjalani kehidupan yang gembira dan bermakna..
Blog ini juga memaparkan mengenai dunia pendidikan saya
dalam matapelajaran Matematik dan Pendidikan
Moral.
Semoga Berbahagia Selalu…
Inilah ucapan seorang teman yang masih saya ingati hingga
ke hari ini…
Apa kata kita hayati dulu RUKUN NEGARA
Seterusnya hayatilah FALSAFAH PENDIDIKAN…..
Asas pembentukan Falsafah Pendidikan kebangsaan
Dalam
menuju kepada sebuah negara bangsa, kestabilan politik, ekonomi dan pendidikan
amat diperlukan. Maka dengan itu dasar pendidikan yang mantap akan menjadi asas
kepada rujukan berfokus untuk mengelakkan daripada konflik seperti masalah
perpaduan kaum, ketidakpuasan hati antara kaum dan perpecahan. Keadaan ini akan
menyumbang kepada masalah pembangunan, keamanan dan kemajuan sesebuah negara.
Dasar pendidikan negara adalah manisfestasi daripada Falsafah Pendidikan yang
mula ditulis pada tahun 1988, falsafah-falsafah yang terkandung didalamnya
mengandungi matlamat, pelaksanaan pendidikan, ciri-ciri yang hendak dibentuk
dalam diri individu dan hal-hal yang terkait dengan bidang pendidikan. Sebelum
tahun 1988, falsafah pendidikan bersifat tersirat sahaja iaitu hanya merujuk
kepada perkara-perkara asas daripada dasar kerajaan seperti Rukun Negara, Dasar
Ekonomi dan ideologi kerajaan ketika itu.
Pembentukan
Falsafah Pendidikan Negara bermula daripada pembentukan negara Malaysia yang merdeka dah berdaulat, ia bermula
sejak Malaysia
menuntuk kemerdekaan daripada penjajah British. Dasar Pecah dan Perintah oleh
pihak Inggeris pada sekian lamanya telah menjadi dasar pendidikan ketika itu,
usaha-usaha perpaduan sama ada antara suku kaum yang ada atau antara penduduk
luar bandar dengan penduduk bandar. Keadaan ini mengundang kepada hala tuju pendidikan
rakyat yang kabur pada ketika itu, sekolah-sekolah vernakular yang
diperkenalkan lebih kepada pengekalan ideologi dan identiti satu-satu kaum
sahaja dan asasnya bersifat tidak kukuh.
Perkembangan
sistem pendidikan terus berkembang secara perlahan dan berterusan, tetapi masih
lagi wujud isu-isu seperti pengekalan identiti kaum sendiri, tiada tujuan
pendidikan untuk kemajuan dan pembangunan negara bangsa serta tiada usaha untuk
tujuan perpaduan kaum bagi pembentukan negara Malaysia. Falsafah pendidikan
ketika itu tidak secara tersirat, malah hanya bertujuan untuk memenuhi
keperluan kepada satu-satu kaum sahaja pada masa itu sahaja. Kesan daripada
dasar pecah dan perintah oleh penjajah berjaya mewujudkan keadaan yang tidak
stabil dan bersatu padu ini, tujuan penjajah untuk menangguh kemerdekaan Tanah
Melayu ketika itu jelas dengan menjadikan alasan perpaduan kaum tidak dicapai
ketika itu.
Tuanku
Abdul Rahman dan beberapa pemimpin politik tempatan telah sedar untuk mengubah
sistem pendidikan penjajah kepada sistem pendidikan kebangsaan selaras usaha
untuk membentuk sebuah negara bangsa ketika itu. Pada tahun 1956 satu
jawatankuasa yang dikenali sebagai Jawatankuasa Pelajaran 1956 yang diketuai
oleh Tun Abdul Razak telah ditubuhkan. Laporan jawatankuasa ini akan
dilaksanakan sebagai dasar pendidikan apabila Tanah Melayu telah merdeka kelak.
Laporan ini juga dikenali sebagai Penyata Razak 1956 yang seterusnya menjadi
asas kepada Ordinan Pelajaran 1957. (Abu Bakar
Nordin & Ikhsan Othman 2008).
Selepas
Merdeka, Penyata Rahman Talib 1960 diwujudkan sebagai kesinambungan penyata
Razak 1956. Kementerian Pelajaran ketika itu banyak merujuk kepada Penyata
Razak 1956 dan Penyata Rahman Talib 1960 dalam usaha mencipta dasar pendidikan
kepada rakyat Malaysia yang baru merdeka. Pokok utama dalam mengkaji kedua-dua
penyata ini ialah isu perpaduan kaum, usaha pendidikan juga terjurus kepada
pembangunan sebuah negara yang baru merdeka, insfrastruktur dan kemudahan awam.
Usaha ini juga mengharapkan agar keperluan sumber manusia sebagai penggerak
kemajauan negara bangsa akan dapat dipenuhi melalui pendidikan.
Falsafah
pendidikan masih belum lengkap dan digunapakai sebagai dasar pelajaran negara
ketika itu. Walaubagaimana pun, pelbagai pindaan ke arah lebih baik dilakukan
dari masa ke semasa, Jawatankuasa Kabinet 1974 telah ditubuhkan untuk mengkaji
pelaksanaan sistem pendidikan sejak tahun1961. Daripada hasil laporan
Jawatankuasa 1974 ini, banyak pindaan dibuat dalam sistem pendidikan negara
seperti penekanan kepada keperluan asas iaitu 3M (membaca, menulis dan
mengira). Selain itu, ditambahkan juga pendidikan kerohanian dan kurikulum
menggunakan acuan Malaysia
ketika itu. Pengenalan KBSR 1982 dan KBSM 1988 juga merupakan kesan daripada
Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974 selain permulaan kepada pembentukan falsafah
pendidikan negara. (Abu Bakar Nordin &
Ikhsan Othman 2008).
Laporan
Jawatankuasa Kabinet telah diterbitkan pada tahun 1979 sebagai permulaan
falsafah pendidikan negara yang tersurat dan memenuhi keperluan rakyat ketika
itu. Ia dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Negara (FPN) dan FPN diperkenalkan
secara bertulis pada tahun 1988. (Abu Bakar
Nordin & Ikhsan Othman 2008) Antara asas pembinaan FPN ialah pertama
merangkumi pelbagai perkara termasuklah pembangunan insan, pembangunan negara,
keadaan rakyat yang berbilang kaum serta agama kearah pewujudan satu bangsa
Malaysia yang maju, berdaya saing serta mempunyai jati diri yang mantap
melibatkan intelek, rohani, emosi dan jasmani secara seimbang dengan
berlandaskan kepada ketuhanan.
FPN
juga diasaskan kepada hasrat dan aspirasi negara dan dinyatakan secara bertulis
memberi penekanan kepada usaha melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak,
seimbang dan harmonis, yang boleh mencapai kesejahteraan diri dan memberi
umbangan kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Ini seterunya
menjadi satu matlamat asas dan penting dalam sistem pendidikan kebangsaan.
Penekanan terhadap diri, masyarakat dan negara penting bagi mengukuhkan
perpaduan kaum di Malaysia.
Walaupun terdapat pelbagai kaum di Malaysia, ia merupakan satu tanggungjawab diri menyumbang kepada
masayarakat yang berbilang bangsa dan khasnya Malaysia tanpa ada prejudis
terhadap kaum lain.
Asas
FPN juga mengambil kira aspirasi proses pembangunan bangsa dan negara yang agak
panjang. Dalam falsafah ini digariskan bahawa harus selari dengan kehendak
agama Islam sebagai agama rasmi serta pembangunan negara. Pemahaman terhadap
asas ini penting kepada kaum-kaum penganut agama lain untuk mengakui dengan
jelasnya terhadap kedudukan agama Islam dalam perlembagaan Malaysia, oleh itu
FPN dibentuk berlandaskan syariah dan bukan ideologi sekular dalam pendidikan
kita. Falsafah pendidikan Islam dimasukkan dalam FPN iaitu menekankan
perkembangan seimbang diri individu dari segi rohani, intelek, emosi dan
fizikal yang membawa kepada individu beriman, berilmu, berakhlak, bertakwa dan
beramal soleh untuk membina masyarakat, hormat-menghormati dan bantu membantu
antara satu sama lain. (resolusi dan konsensus sedunia pendidikan Muslim, 1977)
Selain
itu, dalam FPN juga menekankan nilai baik seperti yang terdapat dalam falsafah
barat, tetapi lebih daripada itu pemilihan nilai-nilai yang baik itu daripada
pelbagai sumber dan falsafah. Apabila unsur dan nilai baik ini dimasukkan dalam
FPN maka ia seharusnya diterima oleh lapisan masyarakat tanpa ada keraguan dan
tiada pihak akan menolaknya. FPN merupakan gabungan terbaik daripada pelbagai
sudut, ini memungkinkan sistem pendidikan negara akan terarah dengan lebih
jelas dan sistematik serta mudah difahami. Guru sebagai pelaksana FPN harus
memahami secara mutlak asas dan nilai-nilai yang terdapat dalam FPN ini, dengan
hala tuju yang jelas ini diharapkan semua pihak akan berusaha merealisasikan
FPN supaya pembangunan negara akan lebih berkembang lancar seiring dengan moral
rakyat dan masyarakatnya yang baik dan mulia.
FPN
yang telah mengalami beberapa penambahbaikkan dalam usaha memantapkanya harus dilaksanakan
dengan strategi yang bersepadu. Jika melihat kepada tujuan pendidikan yang
mahukan masyarakat yang makmur dan sejahtera antara manusia sesama manusia,
hubungan manusia dengan tuhan dan manusia dengan alam. Oleh itu,
strategi-strategi pelaksanaan FPN amat penting untuk merealisasikan tujuan ini.
Perkara yang paling penting ialah daripada pendidikan ini akan menghasilkan
rakyat yang berilmu, berakhlak, bertanggungjawab dan berhak menikmati
kebahagian hidup serta sedia berbakti kepada keluarga, masyarakat, agama,
bangsa dan negara.
Berasaskan
FPN, ia mempunyai usaha-usaha untuk menyediakan bekalan sumber manusia dan ada
menyentuh berkaitan soal pembangunan sosial manusia dalam menerapkan unsur
integrasi dalam FPN ini. Ia merangkumi penyediaan kepada rakyat Malaysia
peluang untuk menuntut ilmu dan kemahiran, dengan ilmu dan kemahiran ini
dapatlah mereka melakukan kerja serta dapat membezakan antara perkara baik dan
perkara yang kurang elok untuk dipilih dalam kehidupan mereka nanti. Keduanya
ialah memperluaskan pengetahuan, kefahaman dan kesedaran tentang tanggungjawab
rakyat Malaysia
yang demokratik. Ketiga memberikan peluang pendidikan kepada semua lapisan
masyarakat tidak kira agama, kaum, umur, keturunan dan keadaan fizikal. Keempat
ialah untuk membolehkan seseorang itu menghayati Rukun Negara untuk menjadikan
seseorang rakyat Malaysia
yang taat, progresif, petrotik, toleransi dan bermoral. (Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman 2008).
FPN
merangkumi juga definisi yang jelas dalam sistem pendidikan kebangsaan iaitu
bermula pada peringkat pra-sekolah hingga pendidikan tinggi dan begitu juga
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar didalam sistem pendidikan kebangsaan. FPN yang telah mantap
dan menjadi asas kepada kebanyakkan akta-akta pendidikan di Malaysia seperti
Akta Pendidikan 1996 telah dikekalkan sifatnya, tetapi terdapat beberapa
penambahan perkataan bagi tujuan memantapkan lagi falsafah ini dan FPN
seterusnya dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) sebagai nama
baharu untuk falsafah pendidikan negara kita sekarang.
"FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN"
"Pendidikan di Malaysia adalah satu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan
rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab,
berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan
negara."
Falsafah pendidikan yang menjadi panduan bagi
semua aktiviti pendidikan di Malaysia
dekenali sebagai FPK. Dengan adanya FPK, maka sistem pendidikan negara
sebenarnya menganjakkan diri ke kedudukan terkehadapan dengan mengungkapkan
secara jelas prinsip dan nilai asas yang mendasari dan membentuk sistem
pendidikan Malaysia daripada peringkat yang paling rendah hingga kepada
peringkat tertinggi iaitu universiti. FPK menjelaskan tujuan dan matlamat
pendidikan untuk individu dan negara. Kedua-dua tujuan selaras, iaitu untuk
melahirkan insan yang berilmu, berakhlak mulia dan bertanggungjawab yang juga
akan menjadi seorang warganegara yang baik. Pendidikan merupakan proses asas
dan utama untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara
langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan
hasrat dan cita-cita negara.
Salah satu yang terkandung dalam FPK adalah falsafah tentang manusia yang berasaskan kepercayaan kepada Tuhan dan agama. Matlamat pendidikan adalah untuk membangunkan semua aspek diri manusia secara harmonis dan seimbang supaya kesepaduan fitrah diri manusia terpelihara. Berilmu dan berpendidikan harus menghasilkan budi pekerti yang baik dan akhlak yang mulia yang sekali gus menjadi cirri-ciri asasi seorang ahli keluarga, masyarakat dan warganegara yang baik dan terdidik.
Satu konsep asas yang terkandung dalam FPK ialah tentang ilmu, nilai ilmu dan peranan ilmu dalam pembangunan insan dan masyarakat. Nilai ilmu terletak pada kebenaran kandungan yang berfungsi bukan sahaja untuk memaklumkan dan menerangkan kepada manusia akan sesuatu, tetapi lebih penting lagi ilmu mempengaruhi, mengubah dan membentuk diri serta masyarakat manusia. Fungsi ilmu yang boleh mengubah manusia dan masyarakat inilah yang menjadikan sesuatu yang amat tinggi nilainya. Pendidkan ialah satu proses dan aktiviti sepanjang hayat dan manusia sentiasa berada dalam keadaan memerlukan perluasan, pendalaman dan pengesahan kepada ilmu yang ada. Pengalaman bukan sahaja boleh memperkaya dan mengukuhkan ilmu tetapi juga mencabar dan mengubah ilmu yang sedia ada pada manusia.
FPK juga melihat individu itu dalam beberapa lapisan pertalian atau perhubungan. Tujuan pendidikan bukan sahaja untuk pembangunan dan kesejahteraan diri individu tetapi juga untuk pembangunan dan kesejahteraan setiap lapisan hubungan individu berkenaan bermula dengan keluarga, meluas kepada masyarakat dan negara.
Berdasarkan FPK, jelas bahawa tujuan pendidikan tinggi bukan hanya setakat memperoleh segulung ijazah atau diploma, tetapi adalah untuk pembangunan diri manusia secara menyeluruh dan seimbang supaya menjadi seorang insan, ahli keluarga dan masyarakat dan warganegara yang berilmu, bertanggungjawab, berakhlak mulia, dan berbakti.
Salah satu yang terkandung dalam FPK adalah falsafah tentang manusia yang berasaskan kepercayaan kepada Tuhan dan agama. Matlamat pendidikan adalah untuk membangunkan semua aspek diri manusia secara harmonis dan seimbang supaya kesepaduan fitrah diri manusia terpelihara. Berilmu dan berpendidikan harus menghasilkan budi pekerti yang baik dan akhlak yang mulia yang sekali gus menjadi cirri-ciri asasi seorang ahli keluarga, masyarakat dan warganegara yang baik dan terdidik.
Satu konsep asas yang terkandung dalam FPK ialah tentang ilmu, nilai ilmu dan peranan ilmu dalam pembangunan insan dan masyarakat. Nilai ilmu terletak pada kebenaran kandungan yang berfungsi bukan sahaja untuk memaklumkan dan menerangkan kepada manusia akan sesuatu, tetapi lebih penting lagi ilmu mempengaruhi, mengubah dan membentuk diri serta masyarakat manusia. Fungsi ilmu yang boleh mengubah manusia dan masyarakat inilah yang menjadikan sesuatu yang amat tinggi nilainya. Pendidkan ialah satu proses dan aktiviti sepanjang hayat dan manusia sentiasa berada dalam keadaan memerlukan perluasan, pendalaman dan pengesahan kepada ilmu yang ada. Pengalaman bukan sahaja boleh memperkaya dan mengukuhkan ilmu tetapi juga mencabar dan mengubah ilmu yang sedia ada pada manusia.
FPK juga melihat individu itu dalam beberapa lapisan pertalian atau perhubungan. Tujuan pendidikan bukan sahaja untuk pembangunan dan kesejahteraan diri individu tetapi juga untuk pembangunan dan kesejahteraan setiap lapisan hubungan individu berkenaan bermula dengan keluarga, meluas kepada masyarakat dan negara.
Berdasarkan FPK, jelas bahawa tujuan pendidikan tinggi bukan hanya setakat memperoleh segulung ijazah atau diploma, tetapi adalah untuk pembangunan diri manusia secara menyeluruh dan seimbang supaya menjadi seorang insan, ahli keluarga dan masyarakat dan warganegara yang berilmu, bertanggungjawab, berakhlak mulia, dan berbakti.
Sumber :
50 Tahun Pembangunan Pendidikan Tinggi di Malaysia (1957-2007) -Penerbit USM,
2007
Inilah
yang berada di hati murid kesayangan…