Khamis, 25 April 2013

Mukadimah



ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Dunia pendidikan dan kehidupanku……                                     

Blog ini baru sahaja dibuka.

Kepada semua teman-teman tersayang
mari kita bersama-sama memberi respon
Di samping dapat melengkapkan kerja kursus dengan jayanya
Kita juga dapat bertukar ilmu pengetahuan…

blog ini  menceritakan kehidupan dan pengalaman saya bersama orang kesayangan di sekeliling ...di mana kami menjalani kehidupan yang gembira dan bermakna..

Blog ini juga memaparkan mengenai dunia pendidikan saya dalam matapelajaran Matematik dan Pendidikan  Moral.

Semoga Berbahagia Selalu…
Inilah ucapan seorang teman yang masih saya ingati hingga ke hari ini…


Apa kata kita hayati dulu RUKUN NEGARA



Seterusnya hayatilah FALSAFAH PENDIDIKAN….. 

Asas pembentukan Falsafah Pendidikan kebangsaan


Dalam menuju kepada sebuah negara bangsa, kestabilan politik, ekonomi dan pendidikan amat diperlukan. Maka dengan itu dasar pendidikan yang mantap akan menjadi asas kepada rujukan berfokus untuk mengelakkan daripada konflik seperti masalah perpaduan kaum, ketidakpuasan hati antara kaum dan perpecahan. Keadaan ini akan menyumbang kepada masalah pembangunan, keamanan dan kemajuan sesebuah negara. Dasar pendidikan negara adalah manisfestasi daripada Falsafah Pendidikan yang mula ditulis pada tahun 1988, falsafah-falsafah yang terkandung didalamnya mengandungi matlamat, pelaksanaan pendidikan, ciri-ciri yang hendak dibentuk dalam diri individu dan hal-hal yang terkait dengan bidang pendidikan. Sebelum tahun 1988, falsafah pendidikan bersifat tersirat sahaja iaitu hanya merujuk kepada perkara-perkara asas daripada dasar kerajaan seperti Rukun Negara, Dasar Ekonomi dan ideologi kerajaan ketika itu.


Pembentukan Falsafah Pendidikan Negara bermula daripada pembentukan negara Malaysia yang merdeka dah berdaulat, ia bermula sejak Malaysia menuntuk kemerdekaan daripada penjajah British. Dasar Pecah dan Perintah oleh pihak Inggeris pada sekian lamanya telah menjadi dasar pendidikan ketika itu, usaha-usaha perpaduan sama ada antara suku kaum yang ada atau antara penduduk luar bandar dengan penduduk bandar. Keadaan ini mengundang kepada hala tuju pendidikan rakyat yang kabur pada ketika itu, sekolah-sekolah vernakular yang diperkenalkan lebih kepada pengekalan ideologi dan identiti satu-satu kaum sahaja dan asasnya bersifat tidak kukuh.

Perkembangan sistem pendidikan terus berkembang secara perlahan dan berterusan, tetapi masih lagi wujud isu-isu seperti pengekalan identiti kaum sendiri, tiada tujuan pendidikan untuk kemajuan dan pembangunan negara bangsa serta tiada usaha untuk tujuan perpaduan kaum bagi pembentukan negara Malaysia. Falsafah pendidikan ketika itu tidak secara tersirat, malah hanya bertujuan untuk memenuhi keperluan kepada satu-satu kaum sahaja pada masa itu sahaja. Kesan daripada dasar pecah dan perintah oleh penjajah berjaya mewujudkan keadaan yang tidak stabil dan bersatu padu ini, tujuan penjajah untuk menangguh kemerdekaan Tanah Melayu ketika itu jelas dengan menjadikan alasan perpaduan kaum tidak dicapai ketika itu.

Tuanku Abdul Rahman dan beberapa pemimpin politik tempatan telah sedar untuk mengubah sistem pendidikan penjajah kepada sistem pendidikan kebangsaan selaras usaha untuk membentuk sebuah negara bangsa ketika itu. Pada tahun 1956 satu jawatankuasa yang dikenali sebagai Jawatankuasa Pelajaran 1956 yang diketuai oleh Tun Abdul Razak telah ditubuhkan. Laporan jawatankuasa ini akan dilaksanakan sebagai dasar pendidikan apabila Tanah Melayu telah merdeka kelak. Laporan ini juga dikenali sebagai Penyata Razak 1956 yang seterusnya menjadi asas kepada Ordinan Pelajaran 1957. (Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman 2008).

Selepas Merdeka, Penyata Rahman Talib 1960 diwujudkan sebagai kesinambungan penyata Razak 1956. Kementerian Pelajaran ketika itu banyak merujuk kepada Penyata Razak 1956 dan Penyata Rahman Talib 1960 dalam usaha mencipta dasar pendidikan kepada rakyat Malaysia yang baru merdeka. Pokok utama dalam mengkaji kedua-dua penyata ini ialah isu perpaduan kaum, usaha pendidikan juga terjurus kepada pembangunan sebuah negara yang baru merdeka, insfrastruktur dan kemudahan awam. Usaha ini juga mengharapkan agar keperluan sumber manusia sebagai penggerak kemajauan negara bangsa akan dapat dipenuhi melalui pendidikan.


Falsafah pendidikan masih belum lengkap dan digunapakai sebagai dasar pelajaran negara ketika itu. Walaubagaimana pun, pelbagai pindaan ke arah lebih baik dilakukan dari masa ke semasa, Jawatankuasa Kabinet 1974 telah ditubuhkan untuk mengkaji pelaksanaan sistem pendidikan sejak tahun1961. Daripada hasil laporan Jawatankuasa 1974 ini, banyak pindaan dibuat dalam sistem pendidikan negara seperti penekanan kepada keperluan asas iaitu 3M (membaca, menulis dan mengira). Selain itu, ditambahkan juga pendidikan kerohanian dan kurikulum menggunakan acuan Malaysia ketika itu. Pengenalan KBSR 1982 dan KBSM 1988 juga merupakan kesan daripada Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974 selain permulaan kepada pembentukan falsafah pendidikan negara. (Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman 2008).


Laporan Jawatankuasa Kabinet telah diterbitkan pada tahun 1979 sebagai permulaan falsafah pendidikan negara yang tersurat dan memenuhi keperluan rakyat ketika itu. Ia dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Negara (FPN) dan FPN diperkenalkan secara bertulis pada tahun 1988. (Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman 2008) Antara asas pembinaan FPN ialah pertama merangkumi pelbagai perkara termasuklah pembangunan insan, pembangunan negara, keadaan rakyat yang berbilang kaum serta agama kearah pewujudan satu bangsa Malaysia yang maju, berdaya saing serta mempunyai jati diri yang mantap melibatkan intelek, rohani, emosi dan jasmani secara seimbang dengan berlandaskan kepada ketuhanan.


FPN juga diasaskan kepada hasrat dan aspirasi negara dan dinyatakan secara bertulis memberi penekanan kepada usaha melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak, seimbang dan harmonis, yang boleh mencapai kesejahteraan diri dan memberi umbangan kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Ini seterunya menjadi satu matlamat asas dan penting dalam sistem pendidikan kebangsaan. Penekanan terhadap diri, masyarakat dan negara penting bagi mengukuhkan perpaduan kaum di Malaysia. Walaupun terdapat pelbagai kaum di Malaysia, ia merupakan satu tanggungjawab diri menyumbang kepada masayarakat yang berbilang bangsa dan khasnya Malaysia tanpa ada prejudis terhadap kaum lain.


Asas FPN juga mengambil kira aspirasi proses pembangunan bangsa dan negara yang agak panjang. Dalam falsafah ini digariskan bahawa harus selari dengan kehendak agama Islam sebagai agama rasmi serta pembangunan negara. Pemahaman terhadap asas ini penting kepada kaum-kaum penganut agama lain untuk mengakui dengan jelasnya terhadap kedudukan agama Islam dalam perlembagaan Malaysia, oleh itu FPN dibentuk berlandaskan syariah dan bukan ideologi sekular dalam pendidikan kita. Falsafah pendidikan Islam dimasukkan dalam FPN iaitu menekankan perkembangan seimbang diri individu dari segi rohani, intelek, emosi dan fizikal yang membawa kepada individu beriman, berilmu, berakhlak, bertakwa dan beramal soleh untuk membina masyarakat, hormat-menghormati dan bantu membantu antara satu sama lain. (resolusi dan konsensus sedunia pendidikan Muslim, 1977)




Selain itu, dalam FPN juga menekankan nilai baik seperti yang terdapat dalam falsafah barat, tetapi lebih daripada itu pemilihan nilai-nilai yang baik itu daripada pelbagai sumber dan falsafah. Apabila unsur dan nilai baik ini dimasukkan dalam FPN maka ia seharusnya diterima oleh lapisan masyarakat tanpa ada keraguan dan tiada pihak akan menolaknya. FPN merupakan gabungan terbaik daripada pelbagai sudut, ini memungkinkan sistem pendidikan negara akan terarah dengan lebih jelas dan sistematik serta mudah difahami. Guru sebagai pelaksana FPN harus memahami secara mutlak asas dan nilai-nilai yang terdapat dalam FPN ini, dengan hala tuju yang jelas ini diharapkan semua pihak akan berusaha merealisasikan FPN supaya pembangunan negara akan lebih berkembang lancar seiring dengan moral rakyat dan masyarakatnya  yang baik dan mulia.



FPN yang telah mengalami beberapa penambahbaikkan dalam usaha memantapkanya harus dilaksanakan dengan strategi yang bersepadu. Jika melihat kepada tujuan pendidikan yang mahukan masyarakat yang makmur dan sejahtera antara manusia sesama manusia, hubungan manusia dengan tuhan dan manusia dengan alam. Oleh itu, strategi-strategi pelaksanaan FPN amat penting untuk merealisasikan tujuan ini. Perkara yang paling penting ialah daripada pendidikan ini akan menghasilkan rakyat yang berilmu, berakhlak, bertanggungjawab dan berhak menikmati kebahagian hidup serta sedia berbakti kepada keluarga, masyarakat, agama, bangsa dan negara.


Berasaskan FPN, ia mempunyai usaha-usaha untuk menyediakan bekalan sumber manusia dan ada menyentuh berkaitan soal pembangunan sosial manusia dalam menerapkan unsur integrasi dalam FPN ini. Ia merangkumi penyediaan kepada rakyat Malaysia peluang untuk menuntut ilmu dan kemahiran, dengan ilmu dan kemahiran ini dapatlah mereka melakukan kerja serta dapat membezakan antara perkara baik dan perkara yang kurang elok untuk dipilih dalam kehidupan mereka nanti. Keduanya ialah memperluaskan pengetahuan, kefahaman dan kesedaran tentang tanggungjawab rakyat Malaysia yang demokratik. Ketiga memberikan peluang pendidikan kepada semua lapisan masyarakat tidak kira agama, kaum, umur, keturunan dan keadaan fizikal. Keempat ialah untuk membolehkan seseorang itu menghayati Rukun Negara untuk menjadikan seseorang rakyat Malaysia yang taat, progresif, petrotik, toleransi dan bermoral. (Abu Bakar Nordin & Ikhsan Othman 2008).


"FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN"


"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."





Falsafah pendidikan yang menjadi panduan bagi semua aktiviti pendidikan di Malaysia dekenali sebagai FPK. Dengan adanya FPK, maka sistem pendidikan negara sebenarnya menganjakkan diri ke kedudukan terkehadapan dengan mengungkapkan secara jelas prinsip dan nilai asas yang mendasari dan membentuk sistem pendidikan Malaysia daripada peringkat yang paling rendah hingga kepada peringkat tertinggi iaitu universiti. FPK menjelaskan tujuan dan matlamat pendidikan untuk individu dan negara. Kedua-dua tujuan selaras, iaitu untuk melahirkan insan yang berilmu, berakhlak mulia dan bertanggungjawab yang juga akan menjadi seorang warganegara yang baik. Pendidikan merupakan proses asas dan utama untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang secara langsung merupakan saluran utama dan yang paling penting untuk menjayakan hasrat dan cita-cita negara.

Salah satu yang terkandung dalam FPK adalah falsafah tentang manusia yang berasaskan kepercayaan kepada Tuhan dan agama. Matlamat pendidikan adalah untuk membangunkan semua aspek diri manusia secara harmonis dan seimbang supaya kesepaduan fitrah diri manusia terpelihara. Berilmu dan berpendidikan harus menghasilkan budi pekerti yang baik dan akhlak yang mulia yang sekali gus menjadi cirri-ciri asasi seorang ahli keluarga, masyarakat dan warganegara yang baik dan terdidik.

Satu konsep asas yang terkandung dalam FPK ialah tentang ilmu, nilai ilmu dan peranan ilmu dalam pembangunan insan dan masyarakat. Nilai ilmu terletak pada kebenaran kandungan yang berfungsi bukan sahaja untuk memaklumkan dan menerangkan kepada manusia akan sesuatu, tetapi lebih penting lagi ilmu mempengaruhi, mengubah dan membentuk diri serta masyarakat manusia. Fungsi ilmu yang boleh mengubah manusia dan masyarakat inilah yang menjadikan sesuatu yang amat tinggi nilainya. Pendidkan ialah satu proses dan aktiviti sepanjang hayat dan manusia sentiasa berada dalam keadaan memerlukan perluasan, pendalaman dan pengesahan kepada ilmu yang ada. Pengalaman bukan sahaja boleh memperkaya dan mengukuhkan ilmu tetapi juga mencabar dan mengubah ilmu yang sedia ada pada manusia.

FPK juga melihat individu itu dalam beberapa lapisan pertalian atau perhubungan. Tujuan pendidikan bukan sahaja untuk pembangunan dan kesejahteraan diri individu tetapi juga untuk pembangunan dan kesejahteraan setiap lapisan hubungan individu berkenaan bermula dengan keluarga, meluas kepada masyarakat dan negara.

Berdasarkan FPK, jelas bahawa tujuan pendidikan tinggi bukan hanya setakat memperoleh segulung ijazah atau diploma, tetapi adalah untuk pembangunan diri manusia secara menyeluruh dan seimbang supaya menjadi seorang insan, ahli keluarga dan masyarakat dan warganegara yang berilmu, bertanggungjawab, berakhlak mulia, dan berbakti.
Sumber : 50 Tahun Pembangunan Pendidikan Tinggi di Malaysia (1957-2007) -Penerbit USM, 2007
Inilah yang berada di hati murid kesayangan… 



 




Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)



PENTAKSIRAN TERKINI

Tuesday, November 27, 2012

Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) adalah satu sistem pentaksiran yang diperkenalkan dalam transformasi pendidikan. SPPK merupakan transformasi daripada sistem yang menumpukan kepada ujian pencapaian dan peperiksaan(berorientasi peperiksaan) kepada sistem yang lebih holistik. Tujuannya ialah untuk menyediakan satu set indikator untuk menilai potensi murid dan kesediaan untuk belajar, selain menguji penguasaan dan pencapaian. 
Pentaksiran adalah komponen penting dalam pendidikan kerana ia memberi maklumat mengenai perkembangan murid kepada guru, ibubapa dan murid itu sendiri. Hasil pentaksiran boleh membantu guru menilai kaedah pengajaran dan aktiviti yang dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. 
Kementerian prihatin terhadap dakwaan bahawa sistem pendidikan Negara terlalu berpaksikan peperiksaan. Justeru,  Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 17 Disember 2010 telah bersetuju supaya Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dilaksanakan sebagai sebahagian daripada Program Transformasi Pendidikan.
PBS merupakan satu usaha untuk membangunkan modal insan secara holistik melalui penekanan terhadap penguasaan ilmu pengetahuan, modal intelektual, pembudayaan sikap progresif dan pengamalan nilai, etika serta moral yang tinggi seperti tercatat di dalam Pelan Induk Pembangunan  Pendidikan (PIPP), Pelan Integriti Nasional (PIN) dan seperti yang dihasratkan dalam Misi Nasional.
PBS mula dilaksanakan di Sekolah Rendah pada tahun 2011 dan diperkenalkan di peringkat Sekolah Menengah pada tahun 2012. Justeru pada tahun 2016 murid-murid sekolah rendah akan menduduki UPSR yang telah ditambahbaik. Pada tahun 2014 pula PMR akan dilaksanakan sepenuhnya dalam bentuk PBS

PBS



1
APAKAH PBS?


PBS merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik yang mampu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
PBS dioptimumkan untuk mentaksir bidang akademik dan bukan akademik. PBS memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran formatif (pentaksiran yang dijalankan semasa proses pembelajaran berlangsung) dan sumatif (pentaksiran yang dijalankan di akhir satu unit pembelaran) yang berasaskan sekolah .
Komponen PBS dalam sistem pentaksiran kebangsaan merangkumi:
v Pentaksiran Sekolah
v Pentaksiran Pusat
v Pentaksiran Aktiviti JasmaniSukan dan Kokurikulum
v Pentaksiran Psikometrik
Pentaksiran Sekolah (PS) dirancang, dibina, ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor oleh guru sekolah di sekolah. Contoh instrumen pentaksiran yang boleh digunakan ialah lembaran kerja,pemerhatian, kuiz, senarai semak, laporan tugasan, tugasan rumah dan ujian.
Pentaksiran Pusat (PP) pula ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor di peringkat sekolah oleh guru berdasarkan tugasan dan skema pemarkahan yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan dalam tempoh yang ditetapkan mengikut mata pelajaran.
Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK) dilaksanakan di peringkat sekolah dan ditadbir, direkod dan dilaporkan melalui penyertaan, penglibatan dan pencapaian murid dalam aktiviti jasmani dan kesihatan, sukan dan permainan, aktiviti kokurikulum dan aktiviti ekstrakurikulum (contohnya penglibatan sebagai ahli kumpulan marhaban yang dianjurkan oleh JK Surau tempat murid tinggal dan aktiviti bermanfaat lain yang dianjurkan oleh pihak luar selain sekolah).
Pentaksiran Pkisometrik pula dilaksanakan di peringkat sekolah dan/atau pusat untuk mengukur kebolehan (innate ability and acquired ability) semulajadi  murid, kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan, sikap dan personaliti murid. Pentaksiran ini tidak berasaskan kurikulum.

Objektif PBS



2.
APAKAH OBJEKTIF PBS?



Objektif pelaksanaan PBS adalah untuk:
  •   mendapatkan gambaran secara keseluruhan tentang potensi individu
  •  memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi individu
  • membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu

Kesimpulannya PBS akan memastikan murid yang melalui sistem pendidikan negara mencapai taraf antarabangsa dalam bidang ilmu pengetahuan, kemahiran dan kecekapan.
.
3
SUBJEK APAKAH YANG DINILAI MELALUI PBS?

Semua subjek yang diajar di sekolah rendah dan menengah akan dinilai melalui PBS.

4
BAGAIMANAKAH GURU MELAKSANAKAN PBS?

Bagi memastikan kelicinan pelaksanaan PBS, guru seharusnya menggunakan Dokumen Standard Kurikulum yang mengandungi perkara-perkara yang patut dipelajari dan perlu disampaikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran manakala Dokumen Standard Prestasi adalah rujukan utama untuk mentaksir dan mengukur penguasaan murid.

Guru diberi pengiktirafan dan autonomi untuk menjalankan pentaksiran secara formatif semasa pengajaran dan pembelajaran ataupun secara sumatif diakhir unit pembelajaran atau pun di akhir tahun.

Untuk mentaksir guru tidak semestinya menyediakan lembaran kerja bagi setiap kemahiran yang hendak dinilai. Evidens atau bukti penguasaan murid boleh diperolehi melalui pemerhatian, jawapan lisan, latihan dalam buku latihan atau buku kerja dan juga kerja rumah. PBS tidak membataskan kreativiti guru yang sudah tentunya lebih mengenali murid mereka.

5
APAKAH KELEBIHAN PBS?

Dalam usaha penambahbaikan kepada pentaksiran sekolah sedia ada, Pentaksiran Rujukan Standard diperkenalkan, iaitu menggunakan Standard Prestasi untuk melihat kemajuan dan pertumbuhan (growth) pembelajaran serta pencapaian prestasi seseorang murid. Ia merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahu, faham dan boleh buat atau telah menguasai apa yang dipelajari berdasarkan pernyataan standard prestasi yang ditetapkan mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan dalam dokumen kurikulum.

Pentaksiran Rujukan Standard tidak membandingkan pencapaian seseorang murid dengan murid lain tetapi melapor prestasi murid dalam pembelajaran dengan menerangkan tentang kemajuan dan pertumbuhan (growth) murid dalam pembelajaran dengan merujuk kepada pernyataan standard.

Murid-murid dinilai secara adil dan saksama sebagai individu dalam masyarakat berdasarkan keupayaan, kebolehan, bakat, kemahiran dan potensi diri tanpa dibandingkan dengan orang lain. Pihak sekolah mampu mendapatkan maklum balas yang lengkap dalam bentuk data kualitatif dan kuantitatif yang merangkumi segala aspek tentang diri seseorang murid itu bagi membolehkan pihak yang bertanggung jawab mengenali, memahami, menghargai, mengiktiraf dan memuliakan anak didik sebagai insan yang berguna, penting dan mempunyai potensi untuk menyumbang kepada pembangunan negara dan bangsa mengikut keupayaan dan kebolehan masing-masing

Band PBS



6
APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN BAND?



Dalam PBS pencapaian murid dilaporkan berdasarkan band dan bukan lagi sebagai skor mentah seperti  81% atau pun gred A,B,C,D.

BAND
STANDARD
6
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
5
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
4
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
3
Tahu, Faham dan Boleh Buat
2
Tahu dan Faham
1
Tahu

Di Band 1, murid tahu perkara asas, atau boleh melakukan kemahiran asas atau memberi maklum balas terhadap perkara yang asas contohnya bagi Matematik murid di Band 1 mampu mengenal angka 1,2,3 ....

Di Band 2, murid menunjukkan kefahaman untuk menukar bentuk komunikasi atau menterjemah serta menjelaskan apa yang telah dipelajari contohnya murid tahu dan faham nilai angka seperti 24 lebih banyak dari 10 dan 55 kg lebih berat daripada 48 kg.

Di Band 3, murid boleh menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan sesuatu kemahiran pada suatu situasi. Bagi matematik Band 3 menunjukkan murid telah menguasai operasi mudah tambah, tolak, darab dan bahagi.

Murid yang telah mencapai Band 3 dianggap telah menguasai kemahiran asas dalam subjek tersebut.

Di Band 4, murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab, seperti tertib atau melaksanakan sesuatu mengikut prosedur dan secara sistematik seperti menyelesaikan operasi tolak dengan mendahulukan rumah ’sa’.

Di Band 5, murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab pada situasi baru, dengan mengikut prosedur atau secara sistematik, serta tekal dan bersikap positif. Bagi matematik murid yang mencapai Band 5 mampu menyelesaikan masalah seperti Berapa biji telurkah yang boleh dibeli oleh Ali dengan wang RM10.00 jika sebiji telur berharga 20 sen?

Dan akhir sekali, di Band 6,  murid mampu menzahirkan idea yang kreatif dan inovatif, mempunyai keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran dalam kehidupan seharian serta boleh berbicara untuk mendapatkan dan menyampaikan maklumat menggunakan ayat yang sesuai secara bertatasusila dan menjadi contoh secara tekal. Di Band 6 murid boleh membuat keputusan dalam masalah seperti membuat pilihan di antara kemeja biru yang berharga RM30.00 tetapi diberi diskaun 50% dan baju tawaran terbaik (best buy) yang sama kualiti dengan harga RM20.00.

Band 3 boleh disamatarafkan dengan gred lulus. Justeru guru perlu merangka aktiviti pemulihan bagi membantu murid mencapai Band minima 3.

PBS memberi autonomi kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran berdasarkan kesediaan murid. PBS membantu guru dan murid mengenalpasti kekuatan dan kelemahan murid semasa pengajaran dan pembelajaran berjalan. Sehubungan dengan itu guru bolehlah menyesuaikan aktiviti pengayaan atau pemulihan mengikut keperluan murid.

Wajar diingat bahawa PBS tidak membandingkan murid dengan murid lain. Sebaliknya kejayaan murid diukur bersandarkan Standard yang harus dicapai di sesuatu tahap pembelajaran. Adalah diharapkan dengan cara ini tekanan ke atas murid dan guru dapat dikurangkan kerana murid tidak dibandingkan dengan kumpulan yang lebih cerdas atau terpaksa menunggu rakan lain yang belum menguasai sepenuhnya sesuatu kemahiran yang diajar untuk maju. Sekiranya dilaksanakan dengan baik dan terancang PBS bakal  mewujudkan persekitaran yang harmonis dalam kelas untuk untuk perkembangan individu.

7
ADAKAH PBS AKAN MENAMBAH BEBAN TUGAS GURU?

Sekiranya diurus dan dilaksanakan dengan bijak, guru akan mendapati bahawa PBS memberi banyak manfaat dan mampu mengurangkan beban tugas guru.

Bagi membantu guru melaksanakan PBS, dua aplikasi ICT telah dibangunkan untuk memastikan guru tidak dibebani dengan tugas-tugas perkeranian. SPPBS (Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasakan Sekolah) and PAJSK (Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum) dibangunkan bagi merekod, menyimpan dan melapor perkembangan murid. Data yang disimpan boleh dicetak sebagai laporan apabila diperlukan.

Penilaian PBS



8
BOLEHKAH GURU DIPERCAYAI UNTUK MENILAI MURID SENDIRI?



Kebolehpercayaan kepada pentaksiran yang dijalankan oleh guru ditingkatkan melalui penjaminan kualiti. Semua hasil kerja murid dijadikan evidens yang perlu difailkan sebagai bukti yang menunjukkan murid telah menguasai kemahiran yang diajar.

Penjaminan kualiti bagi pelaksanaan PBS dapat dicapai melalui:
  •   Pementoran
  •   Penyelarasan
  •   Pemantauan
  •   Pengesanan

Pementoran adalah proses membantu, memudah cara dan membimbing guru untuk melaksanakan PBS mengikut prosedur dan peraturan yang telah ditetapkan dan boleh dilaksanakan secara formal dan tidak formal.

Penyelarasan adalah proses penyeragaman skor dengan merujuk kepada Standard Prestasi yang disediakan bagi memastikan skor yang diberikan oleh guru adalah sah dan boleh dipercayai.

Pemantauan pula ialah proses memastikan pelaksanaan PBS mengikut prosedur dan garis panduan yang ditetapkan bagi memastikan arahan pelaksanaan PBS dipatuhi dan mengelakkan penyelewengan dan ketidakakuran. Pemantau Dalaman yang dilantik di peringkat sekolah dan Pemantau Luaran yang terdiri daripada pegawai PPD, JPN dan KPM terlibat dalam proses ini.

Pengesanan pula adalah proses memastikan kekuatan dan keberkesanan instrumen pentaksiran yang digunakan bagi meningkatkan kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehtadbiran instrumen pentaksiran. Pengesanan turut melibatkan guru dan pegawai KPM.

Penjaminan Kualiti oleh guru mata pelajaran, Guru Cemerlang, Ketua Panitia, Ketua Bidang, Guru Besar, pegawai Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia memastikan PBS dilaksanakan dengan baik seperti dirancang. Setiap individu yang terlibat dalam pembangunan atau pelaksanaan sistem pentaksiran pendidikan adalah bertanggungjawab menjamin kualiti dan mutu pentaksiran yang dikendalikan. Kualiti hendaklah menjadi tumpuan utama dalam semua aspek dan peringkat pentaksiran. 


9
ADAKAH PBS SATU KONSEP BARU?

PBS bukan konsep baru. Soalan, kuiz, latihan dalam kelas, kerja rumah dan projek adalah kaedah yang sering diguna pakai oleh guru untuk mengukur penguasaan murid dalam setiap kemahiran yang diajar.

Kesimpulan



Pentaksiran pendidikan di Malaysia bertujuan mendapatkan maklumat  tentang prestasi muridbagi memperkembangkan sepenuhnya potensi setiap individu sebagai modal insan yang harmonis dan seimbang selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Apa yang jelas, proses penambahbaikan yang diperkenalkan Kementerian Pelajaran menerusi PBS ini memberi gambaran bahawa sistem peperiksaan berpusat seperti UPSR dan PMR bukan lagi bentuk penilaian tunggal dalam mengukur pencapaian murid menguasai pembelajaran. Lebih dari itu, ia diharap mampu melahirkan murid yang lebih cemerlang dalam semua aspek kerana pentaksirannya dilakukan daripada peringkat awal dan bukan sahaja terhad kepada bidang akademik tetapi juga merangkumi sahsiah, sukan dan kokurikulum.

Murid-murid dinilai secara adil dan saksama sebagai individu dalam masyarakat berdasarkan keupayaan, kebolehan, bakat, kemahiran dan potensi diri tanpa dibandingkan dengan orang lain. Pihak sekolah mampu mendapatkan maklum balas yang lengkap dalam bentuk data kualitatif dan kuantitatif yang merangkumi segala aspek tentang diri seseorang murid itu bagi membolehkan pihak yang bertanggung jawab mengenali, memahami, menghargai, mengiktiraf dan memuliakan anak didik sebagai insan yang berguna, penting dan mempunyai potensi untuk menyumbang .

Pentaksiran yang berkualiti akan menghasilkan maklumat yang tepat dan menunjukkan keadaan sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Maklumat yang tepat boleh membantu pembuat dan penentu dasar melakukan perubahan bagi tujuan meningkatkan pengajaran dan pembelajaran. 

Sabtu, 13 April 2013

Sejarah Al-Jabbar





Nama Asli dari al-Khawarizmi ialah Muhammad Ibn Musa al-khawarizmi. Selain itu beliau dikenali sebagai Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad bin Yusoff. Al-Khawarizmi dikenal di Barat sebagai al-Khawarizmi, al-Cowarizmi, al-Ahawizmi, al-Karismi, al-Goritmi, al-Gorismi dan beberapa cara ejaan lagi. Beliau dilahirkan di Bukhara.Tahun 780-850M adalah zaman kegemilangan al-Khawarizmi. al-Khawarizmi telah wafat antara tahun 220 dan 230M. Ada yang mengatakan al-Khawarizmi hidup sekitar awal pertengahan abad ke-9M. Sumber lain menegaskan beliau hidup di Khawarism, Usbekistan pada tahun 194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.
Dalam pendidikan telah dibuktikan bahawa al-Khawarizmi adalah seorang tokoh Islam yang berpengetahuan luas. Pengetahuan dan keahliannya bukan hanya dalam bidang syariat tapi di dalam bidang falsafah, logika, aritmatika, geometri, musik, ilmu hitung, sejarah Islam dan kimia.